Burgers slechts een noodzakelijk kwaad – De Dagelijkse Standaard

Burgers slechts een noodzakelijk kwaad – De Dagelijkse Standaard.

door Leon de Winter

Een paar dagen geleden, tijdens een gesprek met een bekende politicus, werd me weer duidelijk wat er mis is met ons politieke bestel. Een aardige, hardwerkende man. Maar opgesloten in de axioma’s van de politieke agenda. Het was duidelijk dat hij niet buiten die agenda kon denken. En hij hoefde niet. Hij dankt zijn positie aan zijn partij. Hij was ervan overtuigd dat hij de waarheid in pacht had. De mensen die op hem stemmen, kenden hun eigen belangen niet zo goed als hij ze kende en dus was hij gedwongen de inzichten van de stemmers ondergeschikt te maken aan zijn eigen inzichten. Nogmaals: ik waardeer hem. Maar hij is tegelijkertijd blind in zijn arrogantie.

Hij is kenmerkend voor de verschrikkelijke kloof tussen beroepspolitici en de meerderheid van de burgerij. Terwijl we allemaal mondig zijn, allemaal heel goed weten wat onze belangen zijn en de interesse en de tijd hebben voor politieke keuzes, worden we nog steeds behandeld als negentiende-eeuwse analfabeten. Houden politici het referendum weg uit eigenbelang? Absoluut. Ze willen niet dat we het recht krijgen hun visionaire agenda’s af te wijzen of te begrenzen. En de reactie van politici op zo’n vaststelling kennen we ook: je bent een populist wanneer je politici ervan beschuldigt dat ze in de 21e eeuw politieke processen in stand houden die thuishoren in de 19e eeuw.

Windmolens

De energiepolitiek, bijvoorbeeld. De meesten van ons verafschuwen windmolens. Ze zijn lelijk en draaien op subsidie. Wanneer het niet of te zwak waait, moeten traditionele elektriciteitscentrales direct kunnen leveren – de centrales die in korte tijd kunnen opstarten zijn de vuilste. Als je dat allemaal tot je door laat dringen, besef je dat elektrische auto’s een vorm van zelfbedrog zijn. En dan hebben we het niet eens over de energiekosten van de bouw en installatie van windmolens, noch over de vervuiling door elektrische auto’s wanneer je de gehele levensperiode van bouw tot afbraak van die auto’s onderzoekt.

Het is al lang bekend dat een gemiddelde benzineauto het milieu minder belast dan een elektrische auto als je naar de gehele levensduur kijkt en niet alleen naar die korte periode dat de auto door een particulier wordt bereden. De energie die nodig is om een Tesla te bouwen en af te breken is gigantisch – en tussendoor rijdt die auto, die ik overigens een wonder van vernuft vind, op energie uit ’gewone’ elektriciteitscentrales. Wat er aan vuiligheid in de accu’s van die auto’s zit, belast het milieu ernstiger dan een paar keer rond de aarde auto rijden in een moderne en dus zuinige benzine- of dieselauto.

lees verder @ link bovenaan!

Advertisements

About cassandrasez

Cass is a well-travelled Dutchwoman, formerly of Spokane, Washington, USA, presently living in Holland again. She holds a Master's Degree in English and has taught it 20 years at the high school and mostly Jr. College level, until 2010. For other info see "About" at top bar.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s